Dodavatel poslední instance DPI

28. 12. 2021

Dodavatel poslední instance DPI

Dodavatel poslední instance DPI

U DPI jsou stále desetitisíce klientů. Mohou mít problém

Z téměř milionu zákazníků Bohemia Energy a jejích dceřiných společností a několika dalších firem, které jim zrušily na přelomu října a listopadu dodávky plynu nebo elektřiny, stále desetitisíce zůstávají v režimu dodavatelů poslední instance (DPI).To znamená, že odebírají energie v jakémsi nouzovém režimu, kam přešli ze zákona automaticky, přičemž ceny se ovšem řídí těmi aktuálními na světových burzách a jsou vyšší než u klasických smluv. Dodavatelům DPI se nedaří tyto klienty zkontaktovat. Přitom tito lidé musí nejpozději do půl roku už sami aktivně uzavřít nové, standardní smlouvy, jinak skončí bez dodávek.

Například u dodavatele poslední instance ČEZ přešlo pod standardní smlouvy 351 tisíc z celkem 377 tisíc bývalých zákazníků Bohemia Energy, Kolibříka Energie, RAY Energy a Microenergy. To je sice 93 procent, ale 26 tisíc zákazníků pořád zbývá.

A podobné je to i jinde. U PRE jsou z přibližně 67 tisíc odběratelů v režimu DPI na běžných obchodních smlouvách asi tři čtvrtiny. Celá čtvrtina ne. „Část ještě prochází evidencí u Operátora trhu, ale dodávku elektřiny budou mít již ve standardních smlouvách k datu před evidencí podle termínu ve smlouvě,“ řekl mluvčí Petr Holubec.

U E.ON si standardního dodavatele našlo bezmála 90 procent DPI klientů z téměř 200 tisíc, takže jich chybí 20 tisíc. U Innogy pak má standardní smlouvy již 93 procent z 240 tisíc, to pořád schází zhruba 17 tisíc klientů. U Pražské plynárenské, jež měla v polovině října zhruba 40 tisíc zákazníků v režimu DPI, má nového dodavatele nebo s ním dokončuje smlouvu téměř 34 tisíc z nich, takže zbývá šest tisíc.

Bez odezvy

Dodavatelům poslední instance často komplikuje činnost to, že se některé z klientů DPI nedaří dohledat. Nereagovali totiž například na dopisy s výzvou, aby uzavřeli běžné smlouvy. „Jednotlivě je obcházíme, zkoušíme jim volat či kontaktovat je jinými způsoby, například e-mailem či SMS,“ vyjmenoval Holubec s tím, že konkrétní důvody, proč lidé nereagují, PRE nezná.

„Třeba se o dění kolem sebe vůbec nezajímají nebo se mohli v odběrných místech změnit odběratelé bez vědomí předchozích dodavatelů. Nebo prostě vůbec netuší, co mají dělat. Mohou to být například starodůchodci bez internetu se zdravotními komplikacemi a podobně,“ dodal. Podobné zkušenosti má například i E.ON. „Stále zůstávají tisíce lidí, kteří s námi nekomunikují nebo neplatí zálohy. Nebo obojí. Někteří z nich určitě spekulují na cenu, ale část z nich tvoří i skupina zranitelných zákazníků – obvykle staršího věku, z nichž někteří ani nemusí vědět, že v režimu DPI jsou, natož aby si dokázali sami pomoci s řešením,“ potvrdil mluvčí Roman Šperňák. „Odběratele v DPI se snažíme kontaktovat prostřednictvím veškerých kontaktních kanálů, které máme u nich k dispozici, v poslední době začínáme zkoušet i tzv. lístek pod dveře,“ doplnil Miroslav Vránek z Pražské plynárenské.

Snížení záloh na energie

„Jak jsme zjistili, tak někteří zákazníci, co mají minimální spotřebu, mají například jen vařič nebo sporák, s věcí sami nijak nespěchají a odkládají ji na později, protože díky minimální spotřebě plynu pro ně situace není až tak dramatická z pohledu plateb v režimu DPI,“ dodal. Těch, kteří změnu záloh po přechodu na DPI téměř nepocítili, bylo ale minimum. Většině z nich vzhledem k vysokým cenám energií na světových burzách prudce stouply zálohy, takže musela zasáhnout i vláda.

Pro listopad a prosinec vyjednala s dodavateli poslední instance možnost, aby si lidé snížili zálohy o 50 procent v listopadu a o 40 procent v prosinci, a současně zrušila 21procentní DPH ze záloh za oba měsíce. Tato úleva se ale projeví až v konečném vyúčtování. Komplikací je i to, že minulý týden ukončili činnost další tři dodavatelé – Energie pro Tebe, Český energetický dodavatel a Františkovy energie.

V režimu DPI tak skončilo dalších 13 tisíc odběrných míst plynu a elektřiny. ZDROJ https://www.novinky.cz/ekonomika/clanek/u-dpi-jsou-stale-desetitisice-klientu-mohou-mit-problem-40382301

 

Dodavatel Energie:Česká regionální energetika, a.s.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:Digital Energy Services s.r.o.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P x
Dodavatel Energie:BIDLI energie, a.s.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:ENGAS, s.r.o.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:Nano Energies, a.s.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:Východočeská energie s.r.o.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:EZAMONT Group, a.s.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P x
Dodavatel Energie:Teplárny Brno, a.s.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:ENERGOFIN s.r.o.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P
Dodavatel Energie:ČEZ Prodej, s.r.o.
Dodavatel elekřiny:E
Dodavatel plynu:P

Na českém trhu jsou tři dodavatelé poslední instance pro elektřinu a tři dodavatelé pro plyn. Každý z nich plní tuto povinnost na stanoveném distribučním území. ...více

15.12.2021

Končí NWT ENERGIE dodavatel plynudodávat plyn do dvou měst. Pro tisíce domácností to znamená násobné zdražení ...více

4.10.2022

Koho drtí účty za energie, dostane pomoc. Příspěvek půjde čerpat i zpětně ...více

30.12.2021